Advertise Here

Laila Hanni

- Another Blogger Blog's


Bab 23
“Abang, tolonglah... Unie tak sanggup tinggalkan dia. Dia kan tengah menyusu, nanti macamana dia kalau Unie tak ada...,”
“Terpulanglah pada Unie, syarat yang keduanya macam tu. Apa-apa pun abang tak akan benarkan Unie bawa dia dalam umur sekecil ni. Lainlah kalau dia dah besar. Unie ingat senang ke nak besarkan anak kat tempat orang macam tu. Tambah lagi Unie sorang-sorang kat sana nanti,”
“Abang... orang lain tu boleh bawa anak-anak mereka. Tak kanlah Unie tak boleh... ,”
“Orang lain pergi dengan suaminya. Ada yang akan jaga anaknya. Abang tak boleh buat macam tu. Abang tak boleh nak ambil cuti tanpa gaji untuk ikut Unie ke sana. Abang ada dua isteri yang abang kena tanggung. Kalau abang cuti, Kak Reen macamana? Tak kanlah kita nak tinggalkan dia kat sini sorang-sorang...,”
Aku sudah mula menangis mendengarkan kata-katanya itu. Tidak pernah terlintas di fikiranku untuk meminta dia melakukan itu. Aku tahu, dia punya tanggungjawab ke atas Kak Reen.  Aku langsung tidak pernah meminta supaya dia mengikutku ke sana. Mengapa ini yang dijadikan alasan olehnya untuk aku meninggalkan Sarah di sini bersamanya?
“Siapa nak jaga dia kat sini...,” kataku akhirnya. Terasa lemah sekali bila membayangkan bagaimana nanti kerinduanku nanti jika aku meninggalkan Sarah  di sini.
“Kak Reen kan ada. Dia boleh jaga Sarah. Dia pun sayangkan Sarah...,”
Terkejut aku mendengarkan kata-katanya itu. Sanggupkah aku meninggalkan Sarah pada Kak Reen. Memang aku tahu, Kak Reen sayangkan Sarah. Bagaimana nanti kalau anakku itu tidak mengenali aku sebagai ibunya. Bagaimana nanti jika dia menyangkakan Kak Reen itu ibunya?
“Tapi... nanti dia tak kenal Unie sebagai ibunya... nanti dia... ingatkan Kak Reen ibunya... Unie tak sanggup kalau benda-benda macam tu berlaku. Unie tak nak benda-benda macam tu berlaku. Dia anak Unie,” rayuku dengan suara yang lembut sambil mengesat airmataku yang mengalir di pipi.
Mengenangkan perpisahan yang bakal berlaku begini pun hatiku sudah jadi cukup sebak. Belum lagi menghadapi perpisahan itu. Mana  mungkin aku mampu hidup tanpa Sarah di sisiku. Tidak mungkin..... Sungguh aku berharap supaya dia mengubah fikirannya.
“Unie jangan fikir bukan-bukan. Kak Reen mesti akan jaga dia dengan baik. Lagipun sekarang ni kan banyak cara nak berhubung. Facebook ada, email, YM..... Masalah macam yang Unie risaukan tu tak  akan timbul,”
Aku terdiam mendengarkan kata-katanya itu. Ah, ada benarnya, tetapi aku masih tidak sanggup meninggalkan Sarah, buah hati pengarang jantungku itu.
“Bukannya abang tak bagi Unie bawa Sarah terus. Nanti bila semua masalah Unie dah selesai kat sana, masa Unie cuti semester ke, abang sendiri akan bawa dia bercuti ke sana. Mungkin bila dia dah besar sikit, Unie boleh bawa dia tinggal kat sana. Tapi buat masa ni, dia tu kecil sangat lagi untuk Unie bawa dan jaga dia sorang-sorang,”
“Abang sengaja bagi syarat tukan? Sengaja nak pisahkan Unie engan Sarah kan? Nak buat Unie buat serba salah nak terima tawaran tu kan?” tuduhku sambil menyeka airmata yang menitis di pipi saat itu aku rasakan dialah lelaki yang paling kejam di atas muka bumi ini kerana memberikan syarat itu.
“ Unie, bukannya abang nak pisahkan Unie dengan dia. Cuma, abang tak yakin aje kalau Unie boleh selesaikan masalah ni seorang sekarang ni. Mana nak selesaikan masalah pendaftaran lagi, mana nak selesaikan masalah tempat tinggal lagi. Unie pergi dulu... lepas dah selesai semuanya,  abang akan  bawa dia ke sana. Ok?” akhirnya suaranya berubah lembut, memujuk. Tiada lagi ketegasan seperti sebentar tadi.
Semalaman aku merayu padanya supaya tidak perlu aku memenuhi syarat yang keduanya itu. Sudah habis alasan yang aku berikan dipatahkannya. Pelbagai cara aku lakukan untuk memujuknya. Namun satu pun tidak mampu mengubah pendiriannya. Dia terus berkeras dengan syaratnya itu. Dia mahu aku mahu pergi untuk meneruskan cita-citaku dan meninggalkan Sarah di sini bersamanya. Hinggakan akhirnya aku memangis, merajuk hati kerana ketegasannya yang menyakitkan hatiku.
Aku kecewa.... terlalu kecewa dengan syarat yang diberikannya itu. Untuk apa aku dibenarkan pergi sekiranya aku terpaksa memenuhi syarat itu. Aku tidak akan pergi. Tidak.... Aku nekad. Jika itulah syarat yang diberikannya, aku rela tidak memenuhi cita-citaku itu. Biarlah aku memperhambakan diri ini untuk cintaku. Cinta padanya dan pada Sarah. Aku tidak sanggup, sampai bila-bila pun aku tidak akan sanggup.
Dan dia... seperti selalu, akan memujukku dengan membuatkan aku hanyut dalam dakapannya. Terlena lagi dalam belaian kasihnya. Walaupun  saat itu, dalam hati kecilku sungguh aku tidak rela melayan naluri lelakinya dek kerana rajuk yang menyelubungi hati. Lantas dia menggunakan haknya sebagai seorang suami untuk mengukuhkan alasannya mengapa aku perlu melayannya.
Aku akur akhirnya. Sangkaku dengan melayaninya aku akan mampu memujuknya supaya tidak menetapkan syarat itu. Tapi sangkaanku meleset sama sekali. Dia terus dengan syarat itu. Menyebabkan sehingga ke keesokkan paginya aku terus merajuk. Terus-terus mendiamkan diriku tanpa mahu berbicara dengannya. Aku buat endah tak endah padanya. Sehinggakan bila Kak Pah tiba untuk memulakan tugas hariannya, wanita itu perasan dengan sikap murungku.

****

“Prof, mcamana kalau saya tak terima tawaran tu?” tanyku kepada Professor Ahmad pagi itu.
Aku perlu membuat keputusan hari itu juga. Tarikh untuk aku sepatutnya memberikan jawapanku akan tamat hari itu. Aku masih lagi tidak mampu membuat apa-apa keputusan. Buntu jadinya bila aku terpaksa memilih antara dua, cita dan cinta. Pastinya aku memilih cinta. Kerana itulah yang mampu membuatkan aku terus menongkah arus kehidupan. Yang memberikan aku kekuatan untuk terus bertahan dalam hidup bermadu.
Kasih, sayang dan cintaku untuk Sarah melebihi segala-galanya. Dialah yang membuat aku terus bertahan dalam kemelut cinta tiga segi antara aku, Kak Reen dan Abang Izwan. Pada ketika hatiku resah kerana ditinggalkan Abang Izwan untuk memenuhi giliran Kak Reen, bayi kecil yag masih belum mengerti apa-apa itulah yang menjadi penawar duka.  Membuatkan aku lupa seketika pada resah itu.
“Eh, kenapa pula... awak kan dah cakap nak pergi. Dah cakap nak terima tawaran tu. Kenapa pula nak tolak. Rugilah...,”
“Em... suami saya...,”
“Dia tak benarkan ke?”
Aku diam. Ya, mungkin... mungkin dia sebenarnya tidak membenarkan aku pergi. Tetapi kerana tidak mahu kelihatan terlalu kejam kepadaku dia menetapkan syarat itu. Mengharapkan aku yang membuat keputusan sendiri dalam keadaan yang terpaksa. Mungkin nanti dengan mudah dia dapat menyalahkan aku jika sesuatu berlaku di masa akan datang. Cukup sakit hati ini ku rasakan kerana sikapnya itu.
“Kalau dia tak benarkan, lebih baik awak jangan pergi. Nanti lain pulak jadinya. Saya tak suka benda macam ni berlaku,”
“Bukan dia tak benarkan. Cuma, dia tetapkan syarat,”
“Syarat apa?”
“Saya tak boleh bawa baby saya prof. Macamana saya nak terima kalau macam tu. Baby saya tu kecil lagi,”
“Ooh... ingatkan dia tak bagi...,”
“Awak tak jelaskan pada dia ke?”
“Dah prof, dia suruh saya pergi dulu. Nanti bila saya dah settle down, ada rumah dan bila saya atau dia cuti,  barulah dia akan bawa baby saya ke sana,”
Professor Ahmad kelihatan diam seketika. Memandangku dengan wajah yang bersimpati. Namun simpatinya itu sedikit pun tidak mampu untuk melegakan resahku.
“Pendapat saya lah kan, betul apa yang dia cakap tu. Awak baru pertama kali nak ke sana. Nanti, mesti dia banyak masalah. Saya rasa baik awak pergi dulu, selesaikan satu persatu masalah kat sana. Bila dah selesai semuanya, bolehlah kalau awak nak bawa anak awak pun. Kalau bawa dia  nanti susuh pulak awak nak selesaikan masalah awak tu. Kalau pun awak mampu buat, kesianlah pada anak awak tu nanti. Nak selesaikan masalah, awak kena ke sana kemari. Takkanlah anak sekecil itu awak nak usung ke sana sini. Nanti sakit, awak juga yang susah,” 
Aku memandang wajah Professor Ahmad dengan pandangan yang serba salah. Memang, aku akui kebenaran kata-katanya. Sejak semalam lagi aku sedar tentang itu bila Abang Izwan menjelaskan mengapa dia memberikan syarat itu kepadaku. Tapi hati ini terasa begitu berat untuk menerimanya. Walaupun aku telah melakukan sembahyang Istkharah, hatiku masih lagi buntu. Tidak tahu untuk memilih yang mana satu.
“Terpulanglah pada awak Munirah. Keputusan di tangan awak. Cuma saya nak ingatkan, apa juga keputusan awak, harap jangan ada yang rugi nanti. Fikirlah dulu. Awak ada masa sampai petang ni ye?” katanya bagaikan memahami kemelut di hatiku.
“Baiklah Prof...,” jawabku perlahan.
Tengahari itu aku menghubungi Suzana. Marah dia kerana aku meletakkan aku di tempat terakhir untuk bertanyakan masalahku ini. Bukan begitu maksudku. Dia merupakan satu-satu sahabat sejatiku. Tetapi sudah terlalu banyak masalahku yang aku bebankan di kepalanya.  Sudah terlalu banyak aku menyusahkannya selama ini.
“Engkau ni... lepas satu... satu masalah yang menimpa. Aku sendiri pun tak faham tau kenapalah kau ni banyak sangat masalahnya...,” ucapnya apabila aku mula menyuarakan masalah yang aku hadapi saat itu.
“Aku... ni orang yang malang kot. Asyik menyusahkan orang aje. Kalau orang dulu-dulu kata, pembawa sial kan?” jawabku perlahan.
“Hish kau ni... apa yang kau mengarut macam tu. Tak baik tau.., mana ada orang yang bawa sial dalam dunia ni. Allah cipta kita ni semuanya ada rezeki masing-masing. Kalau yang terima banyak dugaan macam kau ni maknanya Allah sayangkan kau. Dia nak duga setakat mana iman kau. Kalau kau cepat mengalah, rugilah kau. Sebab kalau kau terus kuat, kau akan dapat ganjaran yang setinggi-tingginya,”
Aku senyum mendengarkan kata-katanya itu. Hem ...  sejak bila agaknya kawan aku yang seorang ini sudah pandai mengeluarkan kata-kata nasihat yang sebegini? Satu perkembangan yang baik.
“Eh... aku ni macam ustazahlah pulakkan? Hehehe...,” dia tergelak sendiri.
Aku turut ketawa perlahan. Hilang seketika gundah yang melanda hati mendengarkan gurauannya itu.
“So, macamana? Kau dah buat keputusan?”
Aku mengeluh perlahan. Tidak pasti apa yang patut aku katakan. Serba salah jadinya.
“Aku dah tak tahu apa lagi yang patut aku fikirkan. Aku nak sangat pergi. Kau tahukan? Itu cita-cita aku sejak dulu. Sebelum kahwin dengan Abang Izwan. Bila cita-cita tu hampir dapat aku capai, macam ni pula jadinya. Syarat dia tu berat sangat untuk aku penuhi. Nak minta nasihat Kak Reen, aku rasa mesti dia suka dengan syarat ni,” luahku satu persatu.
“Eh... kau tak rasa ke, kut-kut Kak Reen yang bagi cadangan Abang Izwan kau tu supaya dia bagi syarat macam ni?”
“Maksud kau, Kak Reen yang nak aku tinggalkan Sarah kat sini?” saat itu hatiku berdetik sendiri.
“Haah...,”
Mungkinkah? Mungkinkah Kak Reen yang menasihatkan Abang Izwan seperti yang aku pinta padanya beberapa hari yang lalu.
“Ah... tak mungkinlah. Memang Kak Reen sayang sangat pada Sarah. Nak selalu bersama Sarah. Tapi tidak mungkin dia mencadangkan syarat sebegini. Kak Reen baik, tidak mungkin dia sanggup memisahkan aku dari Sarah, walau betapa sayangnya dia pada Sarah,”
“Manalah taukan? Bukan ke dia ada minta kau tinggalkan Sarah pada kau hari tu. Kau sendiri yang cakap dengan aku kan?”
“Memang dia pernah minta aku tinggalkan Sarah pada dia. Tetapi bila aku beritahu pada dia yang aku tidak akan lakukan itu, dia akur. Dia kata dia faham dengan perasaan aku tu. Tak kan lah...,”
“Kau baik-baik Unie, dia tu madu kau. Memanglah dia baik. Tapi apa yang ada dalam hati dia kita tak tau kan? Entah-entahkan lepas dapat jaga Sarah nanti hubungan kau dengan Abang Izwan kau tu pun dia nak pisahkan, ”
“Hish kau ni... jangan cakap benda yang tak baik macam tu tentang Kak Reen. Dia yang beria-ia nak aku dan Abang Izwan kahwin. Dia yang satukan kami. Tak kan lah dia nak pisahkan kami pulak,” tidak... Tak mungkin.....
Suzana diam mendengarkan kata-kataku itu. Matanya terus memandang ke dalam mataku penuh simpati.
“Kau ni... terlampau percaya sangat pada dia kan?”
“Mestilah, dia dah macam kakak aku kau tahu. Dulu kami kongsi semua perkara... Bukan setakat barang-barang kami aje. Semuanya..., masa gembira, masa sedih, masa ada masalah. Tentang boyfriend dia, tentang secret admirer dia... semuanya,”
“Dan sekarang kamu berdua share suami pulakkan?”
Aku diam sambil senyum mengingatkan semua itu.
“Hem... dan anak... dia sayang sangat dengan Sarah. Tak mungkin dia nak pisahkan kami. Akupun dulu dah janji akan bahagiakan semuanya, Abang Izwan, Kak Reen dan Mak Ngah. Mungkin kalau aku tinggalkan Sarah untuk dua tiga bulan ni, aku dapat bahagiakan dia. Mungkin betul kata Abang Izwan dan Prof Ahmad. Lebih baik kalau aku tinggalkan Sarah untuk sementara waktu ni. Bila aku  semua masalah aku dah selesai kat sana nanti... aku akan ambil balik Sarah,”
“Kau pasti ke ni Unie, memang benda yang kau katakan tu betul belaka. Aku tak nafikan. Tapi,  kau pasti ke yang kau tak akan menyesal ambil keputusan ni nanti?”
Aku diam. Serba salah lagi. Ya, mungkin ini yang terbaik untuk kami. Terbaik untukku, untuk Abang Izwan dan untuk Kak Reen. Juga untuk cinta hatiku.... Sarah.
****
Seminggu dari tarikh aku akan berangkat, Abang Izwan sentiasa berada di sampingku. Giliran Kak Reen diabaikannya. Ingin berada di sampingku yang pastinya akan dirinduinya nanti. Ingin menghabiskan waktu indah itu bersamaku sebelum aku meninggalkan mereka pergi katanya. Kata-kata yang membuatkan aku terus merasa bersalah mengambil keputusan untuk menyambung pengajianku di satu tempat yang begitu jauh.
Bila aku nyatakan kemungkinan Kak Reen tersinggung, dia katakan bahawa Kak Reen mengerti akan keadaan kami. Dan selepas ini, bila aku telah pergi dia akan menjadi milik Kak Reen sepenuhnya. Begitu juga Sarah. Sekurang-kurangnya sehingga aku benar-benar bersedia untuk membawa Sarah bersamaku nanti.
Hakikat itu memang sudah aku ketahui. Sejak aku nekad menerima tawaran pengajian ini aku sudah tahu itu yang bakal berlaku. Dan segala kata nasihat dari Suzana yang sering menampar-nampar di gegendang telingaku juga membuatkan aku sedar akan hakikat ini.
Aku tahu yang dia akan kembali menjadi hak milik Kak Reen sepenuhnya. Semua ini akan  aku tinggalkan. Demi cita-cita, aku abaikan cintaku.  Sanggup mengabaikan dia dan Sarah, kata Suzana. Kalaulah Suzana tahu apa perasaanku saat itu, sudah pasti dia tidak akan berkata begitu. Aku cukup-cukup rasa bersalah kerana mengambil keputusan itu.
Segala persiapan untuk pergi aku buat dengan rasa tawar hati. Ada ketikanya aku seperti sudah kalah, ingin kembali menolak tawaran ini. Namun, aku kata-kata perangsang dari Professor Ahmad dan juga Kak Reen membuatkan semangatku kembali berkobar-kobar.
Ya, tempoh dua tahun bukanlah lama. Sepanjang waktu itu  Kak Reen berjanji akan menjaga Sarah sebaiknya. Dan bila kelapangan, Abang Izwan akan membawa Sarah ke sana. Itu janjinya. Dan aku, menaruh kepercayaan yang tinggi padanya.  
Tiba hari yang dijanjikan untuk aku meninggalkan semuanya aku kalah lagi. Aku menangis semahu-mahunya. Tubuh kecil Sarah aku dakap erat sepanjang hari. Seerat kasihku padanya. Aku tidak sanggup meninggalkan mereka.   Saat itu ingin sekali rasanya aku memberhentikan waktu.
Namun masa bergerak begitu pantas menghampiri ke waktu aku akan berangkat.  Untuk kesekian kalinya aku menyesali keputusanku ini. Aku tidak kuat rupa-rupanya untuk menghadapi semua ini.
Apabila Abang Izwan menyatakan bahawa sudah tiba masanya untuk kami berangkat aku menangis lagi. Bila aku nyatakan bahawa aku tidak sanggup meninggalkan mereka, dia memujukku lagi, mendakap erat tubuhku yang terasa bagaikan lemah tak bermaya. Menyuntik kembali semangatku yang hilang.
Dia berjanji, bila ada kelapangan akan datang menjengukku, membawa Sarah kepadaku. Semua ini demi cita-citaku, katanya. Kalau tidak hari ini, perpisahan ini mungkin akan berlaku juga di masa akan datang. Jadi, biarlah kami menghadapinya sekarang. 
Saat kaki ini melangkah menuju ke balai berlapas, mataku tidak lepas-lepas memandang kepada mereka. Abang Izwan berdiri segak di samping  Kak Reen yang sedang mendukung Sarah. Ah... sungguh mereka kelihatan seperti sebuah keluarga bahagia. Cukup sedih kerana sepatutnya akulah yang berdiri di situ.
Tapi, tekad yang aku bina untuk memburu cita ini membuatkan aku terus melangkah. Tanpa sedar, langkah yang aku atur itu sebenarnya mengundang bahana dalam hubungan kami. Dan sungguh tidakku duga, semalam yang ku tinggalkan itu rupanya menjadi satu titik hitam yang bakal mengubah masa depan kami. Masa hadapanku, Abang Izwan, Kak Reen dan Sarah.

4 comments:

MaY_LiN said...

sedihnya..

Anonymous said...

munirah yg bodoh. tersangat bodoh!!!

Anonymous said...

sedihnya...jahat gilerr kak reen.dy y rancang.

Anonymous said...

selagi bernama manusia tak mungkin boleh sebaik isteri nabi.....

Post a Comment

Popular Posts