Advertise Here

Laila Hanni

- Another Blogger Blog's

Bab 4

Pandangan matanya dilemparkan kepada anak-anak kecil yang leka bermain papan gelongsor di taman permainan tersebut. Asyik sekali mereka bergelungsur laju ke bawah sambil mengekek tawa. Kemudian berlari-lari kembali memanjat tangga papan gelongsor itu untuk meluncur semula. Ah, dunia kanak-kanak, penuh dengan rasa bahagia yang langsung tidak terusik dengan masalah dunia. Mereka bermain, bermain dan bermain, tanpa hiraukan duka nestapa. Bila berlaku sedikit selisih faham, mereka bertengkar dan masing-masing berlari pulang ke rumah. Dan esok, kembali semula untuk bermain lagi. Sudah hilang segala sengketa semalam. Persahabatan terjalin semula tanpa sedikit pun rasa curiga. Ah, sungguh mudah kehidupan mereka. Kalaulah hidupku ini semudah itu, alangkah bahagianya, detik hati Mai.

Memang sejak berpisah dengan Irfan dua bulan yang lalu itulah rutin sehariannya. Tiba waktu petang, pasti dia akan menapak ke sini. Menikmati suasana hiruk pikuk kanak-kanak di taman permainan ini. Berada di sini hatinya jadi lebih tenang. Tidaklah nanti perasaannya diganggu oleh seribu kenangan antara dia dan Irfan. Kenangan yang mulanya indah, tapi diakhiri dengan seribu duka yang melanda dek rasa kesal. Di awal perpisahan, dia cuba mempertahankan rasa bencinya pada lelaki itu. Panggilan telefon dari lelaki itu langsung tidak diendahkan. Tidak mahu mendengar suara yang pernah melaungkan ucapan talak kepadanya dengan nada yang cukup marah. Bagaikan terngiang-ngiang di telinga kata-kata itu.

Namun perasaan itu tidak mampu untuk dipertahankan. Rasa benci yang kian hari kian menghambat hatinya tanpa diduga bersulam pula dengan rasa rindu. Irfan yang pada awalnya cuba menghubunginya dengan panggilan telefon, kemudiannya bertukar strategi pula dengan cara menghantar SMS dan email. Hati yang sepi itu dipujuk rayu, menggoyahkan ketahanan mentalnya untuk terus tetap dengan pendirian yang dibina di awal tarikh perpisahan. Hampir sebulan dia bertahan , cuba buat acuh tak acuh dengan kiriman SMS yang dihantar saban waktu terluang. Namun segala rasa resah dan kecewa Irfan yang digambarkan dalam SMSnya membuatkan ketahanan itu mula goyah. Irfan tahu akan kelemahan dirinya. Irfan tahu cintanya pada lelaki itu masih tetap utuh. Dan kelemahan inilah yang digunakan oleh Irfan untuk terus memujuk-mujuk dan merayu-rayu sekeping hati yang sarat dengan rasa rindu. Sekeping hati yang terkapai-kapai sendirian tanpa ada tempat untuk mengadu. Peluang ini digunakan sepenuhnya oleh Irfan untuk mendekati semula dirinya yang sungguh-sungguh kesepian.

Ah, pada siapa hendak dia mengadu. Ayah dan emak sudah lama pergi meninggalkan dirinya sendirian di dunia ini. Selama ini dia hanya ada Irfan yang menjaga segala kebajikan dirinya. Kematian emak akibat sakit buah pinggang lima tahun yang lalu membuatkan dia terkapai-kapai sendirian. Setelah terpisah mati selama tiga tahun, ayah pula pergi akibat komplikasi jantung. Tinggallah satu-satunya anak tunggal ini di bawah tanggungjawab seorang suami sepenuhnya. Cuma yang ada hanyalah emak saudara yang sememangnya tidak begitu rapat sejak dari kecil lagi. Akibat dari pertelingkahan keluarga yang tercetus dek masaalah pembahagian harta yang tidak sama rata, ayahnya membawa rajuk di hati. Meski pun hubungan kekeluargaan antara ayah dan emak saudaranya sudah kembali jernih, namun bagaikan sudah terbina satu tembok konkrit di antara keduanya. Menyebabkan masing-masing membawa haluan sendiri. Akhirnya, jadilah dia seorang insan yang terkapai-kapai kelemasan dalam lautan kedukaan yang tidak bertepi. Tanpa ada sesiapa yang dapat melayan rajuk di hati dan resah di jiwa yang ketandusan kasih sayang.

Mengadu dengan teman-teman yang kebanyakkannya sudah mempunyai keluarga, tak mampu untuk merawat hatinya yang duka nestapa. Teman yang dia ada hanyalah mereka yang menghulurkan bantuan dengan seribu syarat. Setakat memberi nasihat dan idea sahaja tidak mencukupi. Dia perlukan seseorang yang boleh berkongsi segala rasa resahnya. Namun di mana hendak dicari teman yang sebegitu memahami dirinya.

Maka, bila SMS demi SMS dilayangkan oleh Irfan, jiwanya kembali terpujuk. Hilang melayang sebaga benci yang di luahkan ketika hati berkecamuk dengan rasa marah dua bulan yang lalu.
Cuma yang masih dipertahankan hanyalah keengganannya untuk menerima kehadiran Irfan di sisi. Walaupun hubungan mereka kembali terjalin melalui SMS, email dan YM, permintaan Irfan untuk bertemu masih lagi ditolak. Dia tahu dan sedar, peluang untuk mereka kembali sudah tiada. Saban malam, ketika rindu melanda di jiwa yang sedang ketandusan itu, masing-masing berhubung meluahkan seribu kata rindu yang tak mungkin kesampaian. Ada ketikanya Mai merasa cukup bersalah dengan keadaan itu. Cukup berdosa dirasakan kerana melayan perasaan yang sering bergelodak akibat dari luahan rasa cinta dan rindu yang sudah pasti tidak akan terubat.

Kata-kata rindu Irfan dalam YMnya semalam kembali menyapa.

Abg Ifan: Mai, kalaulah abang boleh luahkan rasa rindu ni dalam bentuk kata-kata, pastinya saat ini tiada pujangga yang mampu mematahkan kata-kata yang ingin abang sampaikan pada Mai. Rindu sekali hati ni pada pujuk rayu, cumbu mesra yang sering kita kongsi bersama satu masa dulu di waktu-waktu malam yang penuh syahdu begini. Saat ini mau saja rasanya abang terbang ke sisi Mai untuk melepaskan beban rindu yang rasanya bagaikan sudah tak tertanggung lagi.

Mai: Kenapa perpisahan ini mesti berlaku? Kenapa kita terlalu terburu-buru mengikut nafsu marah? Sekarang, kita dah tak mampu lagi nak buat apa-apa. Kita dah tak mampu lagi nak kembali bersama. Mai kesal sangat dengan sikap Mai pada abang dulu. Tapi, nak kesalpun dah tak ada gunakan?

Abg Ifan: Ye Mai, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata, buruk padahnya. Dan sekarang ni kitalah yang terima padahnya kan? Tapi Mai, bagi abang, kalau dah nak seribu daya kan? Kalau abang usahakan supaya kita dapat kembali bersama, Mai akan sokong abang kan? Mai tak akan hampakan abang kan?

Mai: Apa maksud abang? Mana mungkin kita dapat bersama semula? Semuanya dah berakhir untuk kita. Dah tak ada lagi peluang untuk kita kembali bersama. Abang lupa, yang abang hadiahkan tiga sekali gus?

Abg Ifan: Siapa kata tak ada. Masih ada lagi peluang tu. Dan abang akan usahakan supaya kita akan dapat kembali bersama. Percayalah Mai.

Mai: Mai tak faham bang? Apa maksud abang?

Abang Ifan: Mai tau tak kenapa abang cepatkan proses pendaftaran perceraian kita dulu? Saja abang cepatkan sebab nak pastikan kita cepat-cepat dapat surat cerai kita, hanyalah sebab abang nak cepat-cepat supaya jelas sampai bila tempoh eddah bagi Mai. Bila Mai dah habis eddah nanti, abang akan pastikan Mai akan kahwin secepat mungkin. Dan jangan bimbang perkahwinan itu tak akan kekal. Kalau boleh sehari cukuplah, dan lepas tu dia akan ceraikan Mai. Mai akan kembali jadi milik abang... percayalah Mai. Abang sanggup buat apa saja untuk dapatkan balik Mai.

Mai : Maksud abang? Cina buta? Abang dah gila? Sanggup abang nak serahkan Mai pada orang lain? Sanggup abang minta Mai bersama orang lain? Layan orang lain macam Mai layan abang?

Abang Ifan: kalau diikutkan hati, tak sanggup abang pinjamkan Mai pada orang lain. suami mana yang sanggup relakan isterinya untuk orang lain. tapi, abang terpaksa Mai. Abang terpaksa... Percayalah. dan itupun, kalau boleh hanya untuk sesat.

Mai: Siapa????

Abg Ifan: Abang tengah cari calonnya sekarang. Dah tak ada cara lain lagi Mai . Itu saja caranya. Satu-satu cara supaya kita dapat kembali bersama.

Mai: Sanggup abang buat Mai macam tu?

Abang Ifan : Percayalah Mai satu aje tujuan abang. Supaya kita dapat bersama. Abang tak boleh hidup tanpa Mai.

Mai: Yelah tu... kalau betul abang tak boleh hidup tanpa Mai, tentu abang tak buat macam apa yang abang buat dulu. Ini tak, senang-senang aje abang jatuhkan maruah Mai sampai macam tu.

Abang Ifan : Mai , dah berapa kali dah abang katakan, masa tu abang tak mampu berfikir dengan waras. Mai pun sama, kalau masa tu Mai tak cabar abang mesti benda ni tak akan jadi kan?

Mai meraup mukanya sungguh dia tidak menyangka Abang Ifan akan terfikir hingga ke arah itu.

Abang Ifan : Mai... kenapa diam? Jawablah boleh... jawablah Mai setuju.

Mai : A... apa kata.... kalau dia tak nak lepaskan Mai .

Abg Ifan: Abang bunuh dia.... percayalah....

Kecut hati Mai mendengarkan perancangan Irfan. Sudah hilangkah akal waras bekas suaminya itu?

9 comments:

laila said...

Pembaca sekelian,
Rasanya ok tak ceriuta ni. setakat ni baru buat 5 chapters. Kalau ok Kak Laila ingat nak proceed. tapi kalau rasanya tak ok, mungkin akak tumpu pada cerita lain. SYKT atau novel utk TMC.
macamana pendapat yuo all.

thanks kerana sudi membaca

mieda said...

ok3.....truskan lah kak laila....xsbr nk tunggu sambungannye...

Anonymous said...

menarik..
lain dr citer yg ade kat maner2 blog skunk ni..

niah said...

cerita unik ni. terjadi dialam maya tapi tak banyak penulis kupas.......heronya yang akan jadi cina buta 2 ke? kak laila....gud job

Imah said...

Proceed tau kak laila.Cerita ni menarik..lain dr yg lain.Saya suka!

Anonymous said...

gud2.. sume cter akak menarik.. awesome!!

Nor Liza said...

Salam Hanni....

Saya sokong cite nie...Alamak..lepas nie tension balik le nak tunggu n3 baru

laila said...

Liza, sabar ye, tengah nak sambunglah SCBni. selalunya buat banyak2 sikit baru hantar n3 ke blog. at least, kalau ada yang kurang sedap dan tak logik, bolehlah dibaiki dulu. Selalunya edit dua tiga kali baru puas hati nak hantar.

hud said...

akak, saya sokong..sambung balik cerita ini..kalau boleh sampai abes...apa-apa yang jadik pun saya pasrah..

sambung, jangan tak sambung!!

Post a Comment

Popular Posts