Advertise Here

Laila Hanni

- Another Blogger Blog's

Bab 6

“Kak Ayu…,”

Tersentak Idayu disergah oleh Aiman, anak sulong Abang Sahak ketika dia sedang asyik menjirus pokok bunga di halaman rumah petang itu. Dia menggosok dadanya sambil menjeling pura-pura marah pada Aiman. Kanak-kanak berusia sembilan tahun itu tersengeh-sengeh memandangnya.

“Aiman ni... terkejut akak...,”

“Alah... akak ni buat macam tu pun terkejut,”

“Ye lah... dah Aiman sergah akak tu kenapa. Tak baik tau, kejutkan orang macam tu,”

Aiman tak menjawab soalannya, tetapi bergerak pantas mendekatinya. Matanya melilau, mencari-cari seseorang.

“Ada apa ni...,”

“Ni.. ada surat cinta...,” kata Aiman, masih lagi tersengeh-sengeh. Dia menghulurkan satu sampul surat kecil kepada Idayu.

Terkejut Idayu memandang sampul surat yang dihulurkan itu. Hai... siapa pula yang pandai tulis-tulis surat untuk aku ni, detik hatinya. Dia mencapai surat tersebut lantas menatap nama yang tertera di luar sampul. Tertera ringkas dengan tulisan yang agak kucar-kacir,

“Aida Idayu binti Abdullah”

Hei, teruknya tulisan pengutus surat ini. Siapa gerangan pemiliknya, Idayu tertanya sendiri.

“Siapa bagi ni..,”

“Abang tu tak bagi beritahu... Dia suruh Kak Ayu baca...,”

La..., dah diberi surat, mestilah untuk dibaca. Takkan lah untuk dibuat bungkusan nasi lemak pulak...Lepas baca, mungkin la...., Idayu tersenyum sendiri.

“Dia kata...., satu surat sampai dengan selamat pada Kak Ayu, dia akan bagi Aiman 50 sen. Aiman suruh dia tulis banyak-banyak. Nanti Aiman dapat banyak duit,” kata anak itu, masih lagi tersenyum-senyum.

“Aiman ni...,”

“OK kak... bye..,” kata Aiman sambil berlari pergi. Tak sempat Idayu bertanyakan lebih lanjut lagi tentang siapa gerangan sipenulis surat ini. Dia memandang ke kanan dan kiri, bimbang kalau-kalau dilihat emaknya. Idayu terus menyimpan surat tersebut dalam poket seluar tracknya. Nantilah...lepas ni baca, dia berkira-kira sendiri.
Cepat-cepat Idayu menyiapkan kerja menyiram pokok bunga di halaman. Setelah selesai, Idayu berlari-lari ke jeram kecil belakang rumahnya. Ingin membaca surat yang baru diterima di tempat yang penuh privacy ini. Dengan hati yang berdebar dan jejari yang terketar-ketar menahan rasa, dia membuka sampul surat tersebut. Terlalu asyik dia menatap surat yang dititipkan untuknya. Tanpa sedar, dia sebenarnya diperhatikan sepasang mata yang sekian lama merindukan wajah lembutnya.

Tiada apa yang ditulis. Yang ada cuma bait-bait senikata lagu “Milik Siapakah Gadis Ini” nyanyian Allahyarham Sudirman tertera di dada lembaran. Dibacanya satu persatu patah-patah perkataan itu. Dilagukan perlahan-lahan setiap bait kata-kata itu. Debar di dadanya masih belum terjawab. Alamak jiwangnya...siapa yang hantar ni..., getus hatinya.

Matanya meneroka isi kandungan surat itu yang hanya terdiri dari senikata lagu yang penuh syahdu itu. Mencari-cari siapa gerangan sipemiliknya. Tiada ... Ah... siapa yang cuba berahsia ni. Malu nak tunjukkan diri? Tersentuh naluri halus gadisnya menatap isi kandungan surat yang begitu ringkas.
Dari tempat persembunyiannya, Hairi hanya memandang wajah Idayu dengan penuh rasa bahagia. Ya... dia yakin akan perasaannya pada Idayu. Kalaulah boleh diluahkan pastinya ketika ini dia sudah berada di hadapan gadis itu dan meluahkan perasannya. Namun, masih ada rasa kurang yakin di hati dengan kata-kata yang mungkin akan keluar dari bibir. Dia tidak pandai berkata-kata terutamanya tentang hati dan perasaan. Biarlah, untuk permulaan ini dititipkan surat-surat yang menyatakan rasa hati melalui bait-bait lagu cinta. Bila terbit rasa ingin tahu di hati Idayu, barulah dia akan bertindak dengan langkah yang seterusnya. Dia yakin, dengan strategi ini, lebih mudah untuk menghampiri Idayu.

****

Dan sejak itu, saban pagi dan petang Aiman akan tiba di sisinya menitipkan surat-surat tanpa nama yang hanya tertulis dengan bait-bait lagu cinta yang menyentuh jiwa. Setiap satunya bagaikan menyampaikan satu rasa yang menyentuh naluri remajanya. Dan di setiap surat itu siapa gerangan sipenulisnya terus jadi tanda tanya di hati Idayu. Bila ditanya pada Aiman, langsung tidak diendahkan oleh anak kecil itu.

“Abang upah Aiman seringgit kalau tak cakap kat akak,” jelas Aiman bila ditanya.

Amboi... banyak betul duit mat jiwang ni, detik hati Idayu.
Dan sepanjang minggu itu hati Idayu terus dengan tanda tanya. Setiap malamnya pula dia menatap surat-surat itu sambil melagukan sendiri lagu-lagu cinta yang dititipkan untuknya. Tersenyum sendirian, tertanya-tanya sendirian, siapa gerangannya lelaki itu. Apa tujuannya? Mengapa perlu bersembunyi? Mengapa tidak sahaja berterus terang meluahkan rahsia hati? Ah... Idayu terus resah. Resah menanti setiap lembaran yang tiba.

Setiap persoalan yang sering meramas tangkai hatinya terjawab jua apabila akhirnya sepucuk surat yang dinanti-nantikan tiba. Setelah seminggu dia bagaikan di awang-awangan setiap kali bait lagu-lagu cinta dialunkan tanpa suara, akhirnya tiba sepucuk surat yang lain sekali isi kandungannya. Ditatapnya dada lembaran itu penuh debar.


Aida Idayu,
Pertama kali tangan ini menulis sesuatu yang telus datangnya dari hati kecil ini. Tentunya Ayu tertanya kini siapa gerangannya yang begini berselindung, tak berani menampilkan diri. Dan tentunya Ayu tertanya-tanya apakah tujuan surat-surat sebelum ini dititipkan. Perlukah abang terus berbicara sedangkan semuanya telah diluahkan melalui bait-bait kata tanpa suara yang abang persembahkan sejak seminggu yang lalu? Sesungguhnya setiap bait kata yang abang persembahkan untuk Ayu sebelum ini, adalah bicara hati abang yang tidak mampu diluahkan melalui kata-kata.

Idayu,
Abang jatuh cinta pada Ayu pada kali pertama terpandangkan wajah Ayu yang mendamaikan itu. Selama ini abang tidak pernah parcaya pada cinta pandang pertama. Namun, di saat ini abang yakin bahawa itulah yang dirasakan di hati ini. Abang tak pasti apakah yang patut dikatakan lagi selain dari kata-kata cinta ini. Abang ingin terus telus dalam membicarakan soal hati. Ingin semua persoalan di hati abang maupun di hati Ayu terjawab.

Ayu,
Percayalah dalam hati ini tiada niat untuk membuat Ayu terus tertanya-tanya. Untuk menjawab persoalan ini abang ingin sekali jika kita dapat bertemu. Tak perlu lama, cukup untuk tidak lagi menyebabkan tandatanya terus bersarang di hati Ayu. Dan yang pastinya abang tidak akan berhenti di sini kerana ini baru satu permulaan. Dan untuk permulaan ini ingin sekali abang bertemu dengan Ayu. Jika Ayu ingin menjawab teka-teki di hati Ayu, jika ingin mengetahui siapakah yang setulus ini mencintai Ayu, harap sudilah kiranya Ayu datang ke tempat pertemuan pertama kita dulu. Di tepi jeram belakang rumah Ayu.

Sayang dari,
Abang.....

p/s : Abang tunggu Ayu lepas Asar petang ini.

Terketar-ketar jemari Idayu membaca coretan yang begitu telus sekali. Matanya terus menatap, mengulangi ayat yang terakhir dalam surat tersebut. Siapa...? Siapa gerangan empunya diri? Dan hatinya bagaikan meneka. Tapi mindanya bagaikan menidakkannya. Mungkinkah dia ...? Tak mungkin dia....

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts