Advertise Here

Laila Hanni

- Another Blogger Blog's

Bab 16

Tiga bulan berada di rumah Engku Maryam adalah masa yang paling membahagiakan dalam hidup Idayu. Dia yakin, jika dia terpaksa menghabiskan sisa hidupnya dengan Engku Maryam seperti Mak Nab, dia sanggup berbuat begitu. Di sini hidupnya aman, tidak perlu menghadapi situasi yang meresahkan. Tiada sesiapa yang ambil tahu tentang masa silamnya. Rahsia dirinya masih tersimpan kejap. Mak Nab ada juga menyelidik, ingin memperkenalkan kepada seseorang katanya, berkenan dengan sikap Idayu yang menyenangkan hatinya. Tapi pelawaan Mak Nab itu hanya disambut oleh Idayu dengan gurauan.

“Janganlah Mak Nab..., Ayu baru aje kerja. Tak kan lah nak suruh Ayu kahwin pulak. Nanti, siapa nak jaga Mak Engku.... kesian pulak dia... Selama ni dia sentiasa bersedih. Tapi, sejak akhir akhir ni dia happy sangat nampaknya. Senyum aje selalu. Kesihatan dia pun nampak makin baik...,” gurau Idayu satu hari bila Mak Nab sekali lagi memberitahu rasa berkenannya dengan sikap lembut Idayu.

“Kalau macam tu Ayu kahwinlah dengan Engku Badrul. Jadi bini nombor dua dia, bolehlah jaga mak mertua...,” kata Mak Nab sambil ketawa.

“Alah Mak Nab ni... orang tua... tak nak lah...,”

“Tua-tua pun, masih handsome lagi kan? Apa salahnya. Dia tu kaya, mampu nak kahwin lebih dari satu,”

Sepintas wajah Engku Badrul yang masih kacak di usia awal enam puluhan itu menerjah mindanya. Dan sedetik itu juga wajah lembut tapi serius Puan Khatijah bermain di matanya. Tersenyum sendiri dengan gurauan Mak Nab. Nak mati.....?

“Hem... apa kata Mak Nab aje yang kahwin dengan dia?” kata Idayu sambil ketawa.

“Hah... dengan Mak Nab? Engku Maryam macam kita ni siapalah yang nak...? Kalau dengan Ayu, mungkin dia terliur jugak. Muda, manja...,”

Kata-kata Mak Nab mengundang tawa di bibir Idayu. Geli hatinya mendengarkan kata-kata Mak Nab. Ah, mana mungkin.

“Kalau tak nak, kahwin aje dengan Engku Lokman, dia pun dah nak balik ke sini jugak.
Kata Puan Khatijah, minggu depan dia akan balik dan terus menetap di Kota Bharu ni. Nak bantu uruskan syarikat Engku Badrul kat sini katanya.

“Ia ke... bagus lah tu... dekat dengan keluarga, dekat dengan nendanya... tentu Mak Engku gembira kan Mak Nab?”

“Mestilah.... sejak Puan Khatijah beritahu semalam, senyum memanjang Engku Maryam tu..., Ayu pun, tentu seronok nak jumpa anak lelaki majikan sendiri kan.... asyik dok dengar cerita aje.... sekarang bolehlah tengok sendiri macamana orangnya kan...?”

“Aah ye Mak Nab, handsome ke orangnya...,?” Idayu bergurau lagi. seronok rasanya menggiat Mak Nab yang kelihatan begitu teruja dengan topik yang diperbualkan, ‘match making’.

“Mestilah handsome.... kerabat dirajalah katakan. Kulit putih melepak, badan tinggi, tegap sasa, muka ....apa orang kata tu.... macho....,”

“Hem... pandailah Mak Nab...mana belajar perkataan macho ni...?” gelak Idayu bagaikan lagu riang.

“Ia.... itulah yang Hidayah selalu sebut..., Mak Nab tiru cakap dia aje...,”
Idayu menghabiskan gelaknya yang masih bersisa.

“Tapi kan.... Mak Nab tak berapa suka lah dengan perangai dia,” Tiba-tiba wajah Mak Nab menjadi serius.

“Kenapa Mak Nab?”

“Nak kata sombong tu taklah. .... Cuma, liar sikit. Suka berfoya-foya.... orang senanglah katakan.... handsome pulak tu.... petik jari, berlari anak dara dan janda yang datang nak menggoda. Entah-entahkan.. bini orang pun nak datang mencuba agaknya....,” kata-kata itu diperlahankan sedikit. Bimbang didengari oleh majikannya. Ketawa Idayu kembali pecah bila melihatkan gelagat Mak Nab.

“Ayu tak nak cuba...?”

“Alah Mak Nab ni.... janganlah buat Idayu berangan pulak. Kita ni pipit, mana layak nak terbang dengan enggangkan....,”

Dengan ketawa yang masih bersisa, Idayu angkat punggung. Mencapai dulang minuman petang Mak Engku. “Dahlah mengarut tu Mak Nab, Ayu nak bawa minuman petang Mak Engku ni. Nanti kalau dah sejuk air ni, tak sedap pulak Mak Engku nak minum,” katanya sambil berlalu, diikuti oleh ekor mata Mak Nab.

Gelak tawa Idayu mendamaikan jiwa Mak Nab. Tiga bulan berada di sini Mak Nab merasa cukup menyayangi gadis ini. Mungkin kerana kehadirannya mengingatkan Mak Nab pada anaknya Hidayah. Idayu seorang yang cukup perahsia orangnya. Tapi, dia mudah diajak bermesra. Satu sikap yang sudah cukup untuk menjadikan dia amat digemari oleh Mak Engku. Mak Nab belum pernah lagi melihat Mak Engku suka pada sesiapa pun selama ini. Tetapi sikap lembut, mesra dan mendamaikan yang ada pada Idayu ternyata telah menghangatkan kedinginan di hati Mak Engku.

Mak Nab tersenyum sendiri bila mengingatkan bagamana Mak Engku begitu bergantung harap pada Idayu. Makan minum, nak Idayu yang suapkan. Lenanya, nak Idayu yang temankan. Mandi dan berwuduk, nak Idayu yang membantu. Sembahyang, ada ketikanya mahu Idayu yang imamkan. Dan tadarus Al-Quran, nak Idayu yang temankan. Gadis ini ternyata sudah mendapat tempat di hati Engku Maryam.

****

Idayu mengetuk pintu bilik Mak Engku. Kelihatannya dia sudah selesai menunaikan sembahyang Asar. Selalunya Idayu yang mengimamkan solat mereka, tetapi, memandangkan ketika ini dia sedang dalam keuzuran, sengaja ditinggalkan Engku Maryam itu tadi untuk menunaikan solat sendirian. Lantas mengambil kesempatan itu untuk bermesra dengan Mak Nab.

“Mak Engku dah siap...? Mari kita minum petang..,” sapanya mesra pada Engku Maryam yang sedang di atas sejadahnya yang dibentangkan di atas katil. Engku Maryam bersolat sambil duduk kerana sudah tidak larat lagi untuk bersolat sambil berdiri. Sememangnya solat itu menjadi tuntutan ke atas setiap umat yang menggelarkan dirinya Islam. Waima sedang sakit sekali pun, jika termampu, wajib dilakukan sama ada secara duduk mahu pun secara berbaring.

“Ayu pergi mana tadi? Dah lama Mak Engku siap, nak baca Quran, Ayu pulak tak boleh. Mak Engku takut tersalah baca nanti, kalau Ayu tak temankan. Mata tua ni bukannya boleh diharap lagi,” rengek Engku Maryam perlahan dengan suaranya yang tersekat-sekat.

Hem... nak bermanjalah tu... detik hati Idayu. Tapi dia senang dengan sikap Engku Maryam. Terhibur juga rasa di hati. Menurut Mak Nab suara Engku Maryam satu ketika dulu memang tidak difahami langsung akibat tidak mampu mengawal otot di bahagian mulutnya selepas diserang angin akhmar. Tapi, setelah menjalani terapi, dan urutan sejak setahun lalu, terdapat peningkatan dalam cara dia bertutur. Kini, suaranya dengan mudah dapat difahami oleh orang di sekelilingnya, walaupun masih lagi kedengaran pelatnya.

“Ni, ambil minuman petang Mak Engku. Mak Engku nak makan kat mana? Kat sini ke atau kita pergi tepi kolam ikan?” mesra Idayu memberikan cadangan.

“Hah... tepi kolam lah... boleh tengok Ayu bagi ikan makan,”

“Kejap ye Mak Engku, nanti Ayu panggilkan Mak Nab untuk bawa dulang ni keluar,”

“Ajak sekali Mak Nab minum sama. Seronok sikit minum ramai-ramai,” ujar Engku Maryam perlahan-lahan.

“Baik Mak Engku... Ayu pergi dulu ye...,” Idayu berlalu selepas mendapat izin dari majikannya.

Minum petang itu dimeriahkan lagi dengan khabar gembira yang dibawa oleh Engku Badrul dan Puan Khatijah yang datang bertandang sekembali mereka dari tempat kerja masing-masing. Engku Lokman akan pulang esok. Kepulangannya dipercepatkan kerana semua tugasnya di Kuala Lumpur telah dapat diselesaikan lebih awal dari yang dijangkakan. Perkhabaran ini diterima dengan hati yang cukup gembira oleh Engku Maryam.

“Alhamdulillah, balik jugak dia ke sini. Ingatkan dah tak nak lagi balik tinggal kat sini. Maklumlah, apalah Kota Bharu ni nak dibandingkan dengan KL tu,”

“Itupun saya dah puas pujuk dia Engku Bonda...,” kata Engku Badrul kepada bondanya.

Idayu yang sedang menyuapkan kuih lompat tikam ke mulut bondanya ditatap dengan senyuman. Gadis itu membalas senyuman itu dengan penuh sopan. Gembira sekali Engku Badrul melihatkan perubahan yang begitu ketara pada bondanya ini. Dia yakin perubahan ini adalah kerana hadirnya Idayu dalam rumah besar ini. Baru sahaja dalam perjalanan tadi dia membincangkan perkara ini dengan isterinya. Kehadiran gadis ini bagaikan membawa sinar harapan kepada bondanya. Dan ada ketikanya hatinya sedikit bimbang sekiranya gadis ini mendapat tawaran bekerja di tempat lain. Pasti hati bondanya akan bersedih. Berkira-kira di hati, jika benar saat itu akan tiba, dia akan pastikan Idayu tidak akan meninggalkan rumah ini. Dia sanggup melakukan apa sahaja demi untuk mengekalkan gadis ini di rumahnya, demi untuk memastikan bondanya bahagia dalam menghabiskan sisa-sisa hidupnya itu.

“Malam esok, kami akan makan malam kat sini. Mak Nab masak sedap-sedap ye,” kata Puan Khatijah kepada Mak Nab yang kebetulan sedang mendekati mereka dengan menatang dulang minuman petang yang dikhaskan untuk dia dan suaminya.

Matanya dapat menangkap renungan mata suaminya kepada Idayu sebentar tadi. Hai, janganlah Abang Engku terpikat dengan gadis ini pulak nanti, detik hatinya. Lantas dia mencuit lengan suaminya sambil tersenyum manja. Menyedari keterlanjurannya Idayu memalingkan muka. Dan Engku Badrul pula tertawa bahagia melihatkan isterinya cemburu. Menggelabah seketika Idayu dibuatnya. Bimbang perlakuannya akan dimarahi oleh Puan Khatijah, cepat-cepat dia meminta diri untuk masuk ke dalam.

Di saat itu hatinya digaru resah. Bimbang kehadirannya boleh mengganggu kebahagiaan orang lain. Idayu tekad, kehadirannya tidak sekali-kali akan dibiarkan mengganggu kebahagiaan orang. Dia tahu batasannya. Dia tahu siapa dirinya dan dia tidak mahu itu dijadikan alasan sehinggakan dia diberhentikan kerja. Dia suka dengan kerjanya sekarang. Di sini rahsia hidupnya boleh disimpan rapi. Dia lebih tenang di sini. Dan jika boleh dia sama sekali tidak mahu ketenangan itu dikocak.

1 comments:

Anonymous said...

huhu...best arh...tapi nk ngan hairi ugak...cinta ptama ktakkan...hukhuk..hbis hairi cmner...

Post a Comment

Popular Posts