Advertise Here

Laila Hanni

- Another Blogger Blog's

Bab 18

Idayu mempercepatkan langkah kakinya. Walaupun badannya sudah basah lencun, dia terus juga berlari-lari anak melawan hujan lebat dan angin kencang. Dia mesti cepat sampai ke rumah majikannya. Azan Maghrib sudah lama berkumandang melalui corong radio dalam bas yang dinaiki tadi. Kesal di hati kerana tidak mengambil teksi untuk pulang dari hospital. Gara-gara nak jimat tambang, dia menaiki bas untuk pulang. Akibatnya dia terpaksa berjalan hampir 300 meter dari jalan besar ke rumah Mak Engku ini dalam keadaan hujai yang lebat membadai.

Blaus putih paras lutut dan seluar slack merah yang dipakainya sudah melekat pada tubuhnya. Keadaan yang agak gelap ketika itu membuatkan hatinya rasa berdebar. Bimbang kalau-kalau kepulangan yang selewat ini akan mendatangkan bahaya untuk dirinya. Maklumlah waktu lewat senja begini, kebanyakkan rumah di Taman Uda Murni itu sudah mula sunyi. Penghuninya sudah masuk ke rumah untuk menunaikan solat Maghrib. Tambahan lagi dengan cuaca yang buruk begini, sudah pastinya masing-masing tak mahu berada di luar rumah.

Terdetik di hatinya, kalaulah di waktu ini ada peragut yang memerhatikannya, nahaslah. Tapi, dengan hujan lebat begini, tak mungkin peragut sanggup berada di kawasan terbuka. Tambahan lagi kilat yang sabung menyabung amat menggerunkan siapa saja berada dalam keadaan begini. Dia berdoa di dalam hati agar dilindungi Allah dalam perjalanan yang singkat begini.

Akhirnya dia tiba di rumah majikannya dengan selamat. Bersyukur di hati kerana kelihatan kereta Engku Lokman tiada di perkarangan rumah. Sekurang-kurangnya tidak perlulah dia menghadapi cucu Engku Maryam yang sombong itu. Sememangnya Engku Lokman tidak tinggal bersama nendanya, tetapi ada ketikanya dia akan pulang bermalam di rumah itu.

Sudah seminggu kini Engku Maryam itu ditahan di hospital kerana perlu disuntik antibiotik mengikut masa yang ditetapkan akibat paru-paru berair. Sejak itu dia dan Mak Nab terpaksa bergilir-gilir menemankan Engku Maryam itu di hospital. Dan malam ini adalah giliran Mak Nab menemankan Engku Maryam di hospital. Petang tadi, Mak Nab tiba agak lewat kerana terpaksa mengambil teksi untuk ke hospital.

Biasanya Pak Mat, pemandu Engku Badrul yang mengambil dan menghantar mereka berdua ke hospital. Tapi, kebetulan hari ini Pak Mat, terpaksa menghantar Pn Khatijah ke Kuala Terengganu atas urusan keluarga. Engku Badrul pula tiada kerana ke Kuala Lumpur meninjau urusan syarikatnya di sana. Jadi, untuk tidak menyusahkan orang lain, mereka berulang alik ke hospital dengan teksi. Kebetulan pula, Engku Maryam pula buat hal petang tadi. Dia inginkan Idayu menyuapkannya bubur nasi yang dibawa oleh Mak Nab. Akibatnya hampir lewat petang barulah dia dapat meninggalkan hospital. Nasib baiklah bas yang ditunggunya tak lama tiba. Cuma, masalahnya bila hujan turun, perjalanan pulang itu jadi agak perlahan.

Suasana gelap senja menyambutnya apabila pintu utama dibuka. Melangkah masuk perlahan-lahan, titis-titis air yang membasahi pakaiannya menitis pula ke lantai sepanjang perjalanan Idayu dari pintu masuk ke bilik utiliti yang menempatkan mesin membasuh pakaian. Selalunya di situ ada kain tuala bersih. Jadi tidak perlulah dia terus ke bilik tidurnya. Nanti habis pulak basah satu rumah akibat dari titisan air dari pakaiannya.

Dia mula membuka tudung kepala yang menutupi rambutnya yang panjang separas pinggang itu dan memasukkannya terus ke dalam mesin basuh. Dia mencapai tuala bersih yang sedia terlipat dan tersusun kemas dalam bilik utiliti tersebut. Memang biasanya Mak Nab akan terus melipat kain-kain yang siap dicuci di situ dan kemudian barulah dihantar ke bilik-bilik majikannya.

“Ah, tanggal baju di sini ajelah.... Mana ada orang lain sekarang ni. Aku seorang aje yang ada di rumah besar ni...,” rungut Idayu sendiri.

Biasanya dia tidak pernah keluar dari biliknya tanpa menyarungkan tudung kepalanya jika anak cucu Engku Maryam balik mengunjungi Engku Maryam itu. Dia masih tau di mana batas auratnya dan siapa mahramnya. Lebih-lebih lagi jika Engku Lokman dan Engku Badrul ada. Memanglah dia tahu, Engku Lokman tidak pernah pun ambil tahu tentang dirinya. Kalau setakat memandang tanpa apa-apa perasaan tu biasalah. Idayu sedar siapa dirinya, hanya orang gaji yang bekerja untuk majikannya. Jika ditanya barulah menjawab dan jika ada masalah barulah bersuara. Yang pastinya dia bukan orang yang penting dalam rumah besar itu. Namun, aurat tetap aurat dan ianya perlu dijaga sebaik mungkin.

Kain tuala bersih dibalutkan ke tubuhnya yang tinggi lampai dan satu persatu pakaiannya yang basah dilurutkan. Dia perlu mandi untuk membersihkan tubuhnya. Tak mau dia terkena selsema pulak nanti. Susahlah nanti dengan keadaan kesihatan Engku Maryam yang masih belum pulih sepenuhnya. Dia tidak mahu kesihatannya pulak yang terganggu dan tidak dapat menemani Engku Maryam itu di hospital.

Keasyikkannya menyebabkan Idayu tidak sedar perlakuannya diperhatikan oleh sepasang mata dari dalam gelap senja itu. Hanya lampu bilik utiliti sahaja yang terpasang ketika itu, menyerlahkan lagi bentuk tubuhnya yang hanya dibaluti kain tuala separas lutut. Lelaki itu melangkah perlahan ke arahnya. Matanya tidak lepas dari memandang tubuh tinggi lampai gadis di hadapannya. Tidak disangka-sangka di sebalik tudung dan pakaian longgar yang selalu dipakai oleh gadis itu, tersembunyi satu keindahan yang begitu mengasyikkan. Tidak sia-sia dia menumpang kereta Hassan yang tinggal berhampiran dengan rumah nendanya ini untuk pulang ke sini, setelah keretanya buat hal petang tadi.

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts