Advertise Here

Laila Hanni

- Another Blogger Blog's

Bab 13

“Apa yang Ayu buat ni…?”


Suara Pak Dollah bergema di keheningan malam yang dingin itu. Sekembalinya dari masjid sebentar tadi, Pak Dollah terus mengamuk, memarahi Idayu yang hanya diam membisu ketika ini. Pastinya Pak Soh telah memberitahu ayahnya tentang keputusannya memutuskan pertunangan dengan Hairi semasa di masjid tadi, Idayu yakin tentang perkara itu.


“Kenapa Ayu ambil keputusan macam ni?”


Diam Idayu menambahkan lagi kemarahan ayahnya.


“Idayu , jawab.. kenapa buat macam ni...?


Marah Pak Dollah makin menyinga. Hatinya cukup sakit dengan kebisuan Idayu. Tak sangka anak gadisnya itu sanggup mengambil keputusan sebegitu.


“Ayu.... jangan buat ayah marah... jawab cepat pertanyaan ayah tu...,” rayu Mak Su Jah. Tak sanggup melihat anak kesayangannya itu dimarahi sebegitu.


Idayu menarik nafas penjang. Bersedia untuk menerima apa saja kemungkinan. Dia tahu, lambat laun ini akan berlaku. Ayah tidak akan sekali-kali menerima keputusannya ini. Dan ayah tidak akan sekali-kali membiarkan dia membuat sesuatu keputusan tanpa apa-apa alasan.


“Ayu...tak boleh teruskan ayah... Ayu.... tak mahu dia....tahu tentang Ayu.... biarlah. Mungkin tak ada jodoh...,” akhirnya Idayu bersuara dalam sendu yang memilukan.


“Apa salah dia... Ayu buat macam tu. Ayu sepatutnya jumpa dengan dia, terangkan duduk perkara yang sebenarnya. Mungkin dia boleh terima Ayu seadanya...,”


“Tidak ayah... tidak... biarlah... Ayu tak nak dia tahu. Ayu tak nak dihina nanti. Biarlah...,”


Suasana sepi seketika. Pak Dollah jadi buntu bagaimana untuk dia meyakinkan Idayu tentang betapa silapnya keputusan yang dipilih itu.


“Ayu, tak semua orang menghina keadaan Ayu tu. Mak dan ayah dah terima Ayu dan didik Ayu jadi anak yang baik. Tonjolkan kebaikan diri Ayu tu, tunjukkan sifat Ayu yang baik. Tentu nanti mereka akan lupa dengan kekurangan yang ada pada Ayu. Lagipun, bagi mak dan ayah, Ayu tak pernah kurang....,” pujuk ayahnya dengan suara yang lembut.


Terdiam Mak Su Jah mendengarkan kata-kata Pak Dollah. Tak pernah dia mendengar suaminya itu memujuk sesiapapun sepanjang perkahwinan mereka. Malah dirinya pun tak pernah dipujuk, walau bagaimana sekalipun rajuknya bila ada pertelingkahan antara mereka. Selalunya jika berlaku pertelingkahan dialah yang terpaksa mengalah pada suaminya itu. Ego lelaki..... Tetapi , hari ini Pak Dollah, melupakan egonya buat seketika. Memujuk anak gadis mereka supaya tidak mengambil tindakan yang bodoh ini. Ah, begitu besar harapan Pak Dollah terhadap hubungan ini.


“Ayah, kalau Ayu kahwin dengan abang Hairi, bermakna Ayu akan kahwin dengan keluarganya. Mungkin dia boleh terima Ayu. tapi macamana dengan emak dan ayahnya, kaum keluarganya yang lain... boleh ke dia orang terima Ayu... Anak haram ayah..., orang yang tak tentu asal keturunan ayah. Dibuang oleh keluarga sendiri.... Walau sebaik manapun Ayu ni ayah... orang tak akan lupa asal usul diri Ayu. Ayu ni dari benih haram ayah...mak... ” ucap Idayu dengan suara yang cukup sayu meruntun hati dan perasaan Pak Dollah. Mak Su Jah yang sejak tadi berdiam diri, mengesat air mata yang mengalir di pipi.


“Mereka keluarga baik-baik Ayu, mungkin....,”


“Boleh terima Ayu.... itu ke ayah nak cakap..?” Idayu terdiam seketika.


Sekilas di hatinya menaruh harapan, tapi seketika kemudian, Idayu menggelengkan kepalanya. Sesuatu yang tidak mungkin akan berlaku. Ya, sebut sahaja tentang status diriku, tentunya semua orang akan lari jauh meninggalkanku. Diriku ini bagaikan barah dalam masyarakat. Nak diterima salah, nak dibuang pun salah. Jadi apa sudahnya? Lebih baik aku mengundurkan diri sebelum luka di hati jadi lebih parah lagi.


“Nanti ayah bincang perkara ni dengan abah Hairi. Mungkin ada jalan penyelesaiannya...,” kata Pak Dollah setelah lama keadaan sepi. Setelah lama mereka tiga beranak diam membisu.


“Tak perlu dibincangkan lagi ayah. Ayu dah nekad, sebelum Ayu terus dijadikan bahan penghinaan, sebelum Ayu menyusahkan orang, biarlah semua ni kita putuskan. Ayu dah penat fikir selama ni. Ayu dah tak nak fikir apa-apa lagi sekarang...,” entah dari mana datang kekuatan itu untuk dia bersemuka dan memberikan keputusan kepada ayahnya. Pak Dollah juga agak terpana dengan sikap Idayu yang begitu berani meluahkan kata. Jelas kejadian ini menyebabkan Idayu jadi lebih berani. Berani untuk berterus terang dan meluahkan rasa hati. Sesuatu yang selama ini tidak pernah dilakukan oleh gadis ini.


****


Petang itu, selepas solat Asar Idayu menapak ke tepi jeram kecil. Pagi esok dia akan pergi. Perginya kali ini untuk merawat luka di hati yang kian parah. Pemergian yang tidak pasti bila akan kembali. Mungkin selepas luka dihatinya sembuh nanti. Entah bila... dia pun tak pasti.


Deruan air jeram yang mengalir deras melegakan sedikit perasaannya yang begitu hiba. Hiba dengan keadaan yang memaksa dia mengambil keputusan begitu dan hiba kerana terpaksa melepaskan sesuatu yang begitu berharga dalam hidupnya. Abang Hairi, mengapa begini jadinya? Apa hikmahnya semua ini ditakdirkan menimpa diri kita. Cinta yang baru mula berputik ini tidak mampu untuk aku pertahankan. Kekurangan dalam diri ini akan terus menjadi penghalang. Ianya bak duri dalam hati. Bergerak ke arah mana sekalipun akan ada yang tertikam, akan ada yang sakit dan akan ada yang terluka.


Lamunannya yang panjang tiaba-tiba dikejutkan apabila tangannya terasa disentap. Gemuruh jantungnya bagaikan mahu pecah.


“Ayu.... I need some explaination...,” suara Hairi beritu keras sekali kedengaran di telinga. Matanya merah berapi menunjukkan perasaan marahnya. Idayu terpinga-pinga akibat dek terkejut. Tidak disangkanya mereka akan bertemu kembali. Tidak disangkanya Hairi akan datang hari ini. Bukankah hari ini hari bekerja. Dia yang sekarang sepatutnya sedang sibuk dengan klinikalnya, telah meninggalkan Kampus Kasihatan USM untuk menemuinya. Pertemuan yang tidak diinginkan oleh Idayu. Pertemuan yang pastinya mengundang seribu pertanyaan dari anak muda itu. Bagaimana untuk dia menjawab semua persoalan itu nanti? Bagaimana....?


“Kenapa Ayu...kenapa.., sekurang-kurangnya, beritahulah pada abang sebabnya...,”


Idayu tak mampu berkata. Mindanya tidak mampu mengawal hatinya yang sedih pilu ketika itu. Airmata yang begitu murah sejak akhir-akhir ini kembali laju meniti di pipi. Mengapa...? Mengapa dia tidak terfikirkan kemungkinan ini? Langsung tidak menyangka Hairi akan datang menuntut penjelasan.

Genggaman Hairi di pergelangan tangannya semakin kuat, terasa begitu menyakitkan. Idayu cuba untuk melepaskan tangannya. Pertama kali lelaki ini menyentuhnya, hanya untuk menyakitkannya. Mungkin sebagai balasan kerana dia sendiri menyakitkan hati lelaki ini kerana kebisuannya.


“Ayu...,” bentak Hairi .


“Ayu... Ayu... tak nak cakap apa-apa... tolonglah, lepaskan Ayu... sakit ni...,”


“Abang tak akan lepaskan sehingga Ayu beritahu abang kenapa...,”


Ah.. apa alasan yang sepatutnya diberikan? Perlukah dia berterus terang ? Tidak... aku tak akan beritahu dia. Aku tak mampu nak ucapkan pun nama dan status itu. Ya Allah, hinanya diri ini.


“Apa Ayu...... jumpa orang lain...?” Hairi meneka. Masih keras lagi bicaranya.


Ya, sejak Idayu bersikap dingin kepadanya tiada alasan lain yang dirasakan logik untuk difikirkan. Idayu sudah punya teman lain, yang mungkin telah menyebabkan dia berubah begini rupa. Siapa lelaki itu? Di mana dia bertemu dengan lelaki itu? Teringat akan sikap dingin Idayu kepadanya sepanjang tempoh pertunangan mereka. Mungkin sejak dari saat awal pertunangan lagi Idayu tidak senang dengannya, tetapi cuba disembunyikan oleh gadis ini. Selama ini Idayu sering mengelak untuk keluar bersama, tidak mahu bersikap mesra kepadanya dan selalu cuba menjauhkan dirinya darinya. Adakah itu tanda-tanda awal yang dia sebenarnya sudah punya idaman hati yang lain. Mungkin selama ini dia tidak berani menjelaskan semuanya. Tapi, mengapa pula sekarang? Mengapa tidak sejak awal lagi dia menolak peminangan ini.


“Kalau Ayu ada orang lain... cakap... cakap... jangan buat abang tertanya-tanya...,” Hairi terus membentak.


Tubuh Idayu digoncangnya kuat. Hampir jatuh Idayu di situ, mujurlah tangannya masih dalam gengaman Hairi. Kalau tidak pasti dia sudah jatuh tersungkur akibat dari perlakuan kasar Hairi. Tidak disangkanya Hairi sebenarnya panas baran orangnya. Selama ini dia hanya mengenali Hairi dengan sikap romantis, tenang dan cerianya. Perlakuan ini sungguh diluar jangkaannya. Tangannya disentak kasar lagi oleh Hairi. Lebih kasar dari sebelumnya.


Abang....buatlah apa sahaja. Tapi, Ayu tidak mungkin akan memberitahu apa sebabnya. Terlalu sedih rasanya, terlalu hina diri ini. Biarlah perasaan ini Ayu tanggung sendiri. Ayu tidak sekali-kali akan melibatkan abang dengan masalah ini.


“Siapa dia Ayu.... cakap... bila Ayu jumpa dia...?” semakin keras suara anak muda itu menuntut penjelasan.

Idayu terus menggelengkan kepalanya. Masih tidak mahu membuka rahsia kerana dia pasti kini, Hairi tidak akan mengendahkan hal itu. Dia tahu Hairi terlalu cintakan dirinya. Tergambar jelas dari kata-kata dan tingkahnya selama ini. Idayu yakin tentang perasaan anak muda itu terhadapnya. Dan dia juga yakin bahawa Hairi pasti akan mahu meneruskan hubungan ini. Dan mangsanya nanti ialah dirinya sendiri. Mana mungkin dia dapat menghadapi kaum keluarga lelaki ini dengan keadaan dirinya begini. Mana mungkin.... Malah, untuk membayangkan keadaan itu pun dia tidak mampu.


Melihatkan Idayu diam membisu, Hairi lantas menarik gadis itu ke dalam dakapannya. Terperanjat dengan perlakuan itu, Idayu cuba meronta-ronta. Namun, rontaannya itu menguatkan lagi dakapan Hairi. Akhirnya setelah yakin yang dia tidak mampu untuk melepaskan diri dengan cara itu, Idayu mendiamkan diri. Menyembamkan wajahnya di dada Hairi. Usapan lembut jari jemari Hairi di belakangnya bagaikan mengucapkan pujuk rayu yang membelai jiwa. Perlakuan yang mengundang seribu keresahan di tasik hatinya itu membuatkan dia gelisah. Apabila Hairi membenamkan wajahnya ke sisi kepalanya yang bertudung, Idayu jadi semakin takut.

Walau mereka masih belum bersentuh kulit kerana berlapik dengan pakaian masing-masing, namun degup jantung masing-masing dapat didengar jelas, kehangatan tubuh masing-masing dapat dirasakan. Meruntun naluri halus dalam hati masing-masing.


“Kenapa Ayu...kenapa.... siapa dia... apa lebihnya dia ...? Hingga Ayu dengan senang terima dirinya. Abang yang dah lama menagih cinta Ayu... tapi Ayu selalu mengelak. Kenapa...?”


Suara Hairi sudah bertukar nadanya. Kalau tadi dia marah, kini suara itu seakan-akan merayu, memujuk hatinya. Pilu hati Idayu ketika itu. Airmatanya terus-terusan mengalir membasahi pipi mulusnya. Hairi terus mendakap tubuh Idayu yang kaku itu.


Ya, dia sering mengangankan perkara ini. Dia selalu ingin mendakap gadis idamannya sebegini. Sering, dalam angannya tubuh Ayu didakapnya dengan penuh rasa cinta, kasih, sayang dan rindu. Selalu dalam mimpinya Ayu didakap dengan rasa bahagia yang akhirnya membawa damai ke tasik jiwa remajanya yang bergelora. Tetapi, bukan dalam keadaan begini. Hari ini dakapannya dicalarkan oleh rasa dendam, benci dan sakit hati.


“Dia ... ada.... segala-galanya...,” akhirnya Idayu bersuara dengan nada yang tersekat-sekat.


Terkaku Hairi mendengarkan kata-kata Idayu. Dia? Siapa?


“Dia kaya... kalau Ayu bersamanya, mesti Ayu akan senang nanti. Dia pun sayang dan cintakan Ayu. Jadi.... apa lagi yang Ayu mahukan...?”


Hairi melonggarkan pelukan yang begitu kemas sebentar tadi. Matanya menatap wajah Idayu yang sedang tunduk. Mencari-cari kejujuran di dalam mata gadis itu. Idayu memalingkan wajahnya. Di saat pembohongan ini dibuat dia tidak sanggup bertentang mata dengan lelaki ini. Pasti Hairi dapat menelah isi hatinya jika mata mereka bersatu. Pasti dia tidak dapat menyembunyikan kepiluan yang dirasakan ketika ini.


“Maksud Ayu...?”


Hairi masih lagi mencari-cari anak mata Idayu. Lantas Idayu memejamkan matanya.


“Dengan dia semuanya ada..., kekayaan, kesenangan, kuasa... Dengan abang, Ayu terpaksa menunggu untuk semua itu. Ayu tak nak menunggu...,”


Idayu nekad. Dia terpaksa berbohong supaya Hairi melepaskannya. Bukan setakat melepaskan dakapannya, tapi supaya Hairi akan terus melepaskannya pergi. Biarlah... biarlah akan ada hati yang terluka. Hatinya lebih lagi terluka dengan kenyataan penuh dusta ini. Maafkan Ayu bang..., hatinya berdetik.


Dan akhirnya dia berjaya. Hairi lantas melepaskan dakapan eratnya sebentar tadi. Menolak tubuhnya dengan kasar. Hampir dia jatuh akibat tolakan Hairi itu. Cepat-cepat Idayu menjarakkan diri mereka. Tidak mahu lagi perkara seumpama itu berlaku pada mereka. Berdosa bersentuhan antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram, apatah lagi untuk berdakapan sebegitu. Ya Allah, ampunilah diriku.


Dia memalingkan tubuhnya dari Hairi. Tidak mahu Hairi mengesan pembohongan yang dilakukan kerana ketika ini, jika Hairi tidak terlalu tenggelam dalam emosinya, pasti dia dapat melihat betapa kecewanya Idayu. Kesedihan yang terpancar di wajahnya pasti tidak dapat membohongi lelaki itu.


“Ayu ke yang cakap macam ni...?” tanya Hairi dengan nada yang cukup meruntun hati. Kecewa sungguh anak muda itu. Kecewanya bertambah lagi apabila kata-kata itu keluar dari bibir Idayu. Gadis yang selama ini cukup tinggi budi pekertinya, rupa-rupanya punya hati yang begini tamak, kotor.


“Selama ini abang cukup hormat pada Ayu. Tak sangka sikit pun yang Ayu akan terfikir benda-benda macam tu. Abang silap rupanya. Macamana abang boleh tak nampak semua itu...,”


Hairi mula melangkah pergi. Dalam linangan airmata, Idayu memejamkan matanya, meratapi perpisahan ini. Ketika ini, ingin sekali dia berlari mendapatkan Hairi. Ingin sekali dia memeluk lelaki itu dan meluahkan segalanya. Namun, kakinya terus kaku di tempat dia berdiri.


“Abang, maafkan Ayu... Ayu terpaksa...,” bisiknya dalam kebisuan. Hatinya meronta, mengharapkan agar Hairi kembali memujuknya. Dan, dia yakin jika Hairi berbuat begitu, pastinya dia tidak akan mampu bertahan. Pasti akan terluah segalanya, terungkai segala rahsia.


“Abang harap Ayu akan jumpa kebahagiaan yang Ayu cari tu. Kejarlah... semoga Ayu berjaya meraihnya...,”


Dan dengan kata-kata itu, Hairi berlalu pergi. Pergi meninggalkan Idayu dengan hati yang lara. Meninggalkan Idayu dengan kedegilan yang mengundang seksa di jiwa. Meratapi nasib diri yang telah ditentukan sebegini.

Ya Allah, Kau yang menentukan segalanya. Aku pasrah jika ini yang Kau tentukan. Siapalah aku untuk menolak ketentuan ini. Diri ini milikMu sepenuhnya. Dan jika itu yang Kau takdirkan untukku, aku terima dengan tangan terbuka. Cuma, kupinta Kau kuatkanlah hati ini, penuhkanlah semangat ini untuk menghadapi hari-hari yang mendatang.



1 comments:

Anonymous said...

sedihnya..kesian gile idayu.

Post a Comment

Popular Posts